Strategi Pemasaran 4P (+3P)
Untuk mencapai objektif pemasaran
melalui strategi 4P, pemasar perlu memanipulasi dengan cara yang paling efektif
di antara variables yang terdapat dalam bauran pemasaran tersebut
supaya menghasilkan respon yang optima di kalangan pelanggan sasaran.
· Product: Di era pemasaran yang banyak persaingan pada masa ini, keupayaan
mengemukakan produk yang lebih kompetitif sangat penting sebagai strategi
pemasaran. Melalui penggunaan teknologi dan kepakaran yang tinggi, pengeluar
boleh menghasilkan produk yang berkualiti, namun untuk memiliki kelebihan
kompetitif dikalangan pesaing, ianya memerlukan berbagai inisiatif tambahan
oleh pemasar.
Asasnya, isu terpenting mengenai
produk ialah ianya perlu menetapi keperluan, kemahuan dan harapan pengguna. Di
sini, faktor-faktor lain selain kualiti seperti variety untuk pilihan,
kesesuaian rekabentuk, kaedah pembungkusan, faedah penggunaan, serta berbagai attribute daripada produk patut diambilkira untuk menarik
perhatian pelanggan.
Di peringkat awalnya, strategi
produk menghendaki pemasar menganalisa persekitaran pasaran seperti demand, persaingan dan pertumbuhan serta mengukurnya dengan keupayaan yang ada.
Pemasar juga perlu menjangkakan perubahan dan pelbagai situasi luar kawalan dan
menyediakan alternatif tindakan yang wajar. Analisa melalui kaedah tertentu
(spt. PEST, SWOT dll.) boleh membantu dalam menyediakan maklumat awalan.
Seterusnya, setelah produk diterima di pasaran, pemasar perlu pula mengadakan
berbagai insentif untuk menjadikan sebab mengapa pengguna perlu kekal
menggunakan produk yang ditawarkan.
· Price: Umumnya, menjadi fahaman bahawa
harga melambangkan kualiti produk. Tetapi, dalam realiti pemasaran fakta
tersebut tidak semestinya betul untuk dijadikan asas perletakan harga yang
strategik.
Strategi penetapan harga menjadi
penting di atas kesedaran pemasar bahawa faktor harga berperanan dalam
mempengaruhi pengguna untuk membeli dan kekal sebagai pelanggan sesuatu produk.
Di masa yang sama penetapan harga mesti berasaskan kepada objektif yang hendak
dicapai daripada pemasaran itu sendiri. Samaada memperkenalkan produk baru ke
pasaran, memasuki segmen baru pasaran, menstabil harga atau menandingi harga
pesaing, jualan penghabisan stok, jualan produk yang spesifik, dsb., strategi
harga sepatutnya mempunyai kriteria yang berbeza.
Kepada pemasar, harga merupakan
kaedah meghasilkan pendapatan dan mencipta keuntungan. Kepada pembeli pula
ianya melibatkan aspek seperti kemampuan membeli, berpatutan dan berfaedah.
Insentif lain seperti diskaun, jumlah ansuran dan tempuh bayaran dapat
mempengaruhi minat pengguna untuk membeli produk. .
· Place. Strategi
penempatan memberi penekanan kepada aspek saluran pengedaran produk yang
berfungsi menyampaikan produk kepada pengguna sasaran. Ianya melibatkan
aktiviti perkhidmatan seperti transaksi, inventori, lojistik dan kelengkapan
fasiliti. Disamping itu, strategi ini juga perlu mengambilkira faktor liputan
pengedaran dan kebolehan kakitangan serta tahap perkhidmatan mereka.
.
Menawarkan produk yang betul, di
tempat/lokasi yang betul dan pada masa yang betul, adalah tujuan kepada
strategi ini. Kesemua ini sangat bergantung kepada keberkesanan
saluran-saluran pengedaran yang ditetapkan. Bagaimana produk ditempatkan
di kalangan pengguna, begitu jugalah penerimaan mereka.
· Promotion. Terdapat juga anggapan bahawa produk yang
berkualiti akan terjual dengan sendirinya. Tetapi, dalam strategi mempromosi,
pemasar melaksanakan aktiviti memperkenalkan produk yang hendak ditawarkan
kepada pengguna. Dalam usaha tersebut berbagai kaedah promosi perlu
dilaksanakan agar pengguna mengetahui, memahami dan seterusnya membuat
keputusan untuk menggunakan produk. Tanpa aktiviti promosi, pemasaran
produk yang berkualiti sekalipun tidak menjadi aktif dan industri sukar
memperoleh tahap kompetitif yang dikehendaki di pasaran.
Untuk menarik pengguna membeli
produk bukannya tugas yang mudah. Mereka perlu dipengaruhi, bukan setakat di
perkenal sahaja. Mereka perlu diberi kesedaran hingga mereka merasa perlu untuk
membeli produk yang ditawarkan.
Pengiklanan melalui media massa
utama, antara kaedah mempromosi yang termahal, menjadi pilihan industri yang
berkemampuan. Walaupun tahap keberkesanannya agak sukar diukur, tetapi yang
lebih penting di sini adalah faktor penyebaran maklumat produk yang meluas. Di
samping pengiklanan, kaedah promosi yang lain-lain boleh digunakan, samaada
serentak mahupun berasingan, bersesuaian dengan objektif pemasaran serta
faktor-faktor seperti kos, peluang dan kebolehan berinteraksi yang lebih
terbuka dengan pelanggan. .
Sementara itu, sebagai tambahan
kepada 4P di atas, Booms & Bitner telah menambah 3P lagi kepada bauran
sediaada iaitu People,
Process dan Physical Evidence. Penerangan ringkas kepada 3P tambahan ini adalah seperti berikut:
People: Faktor manusia (yang terlibat secara langsung
& tidak langsung) dalam aktiviti penyampaian produk di pasaran tidak patut
dikecualikan. Peranan kakitangan yang menjalankan pelbagai aktiviti berkaitan
pemasaran perlu dijadikan sebagai strategi. Oleh itu inisiatif dari aspek
kebolehan, kemampuan dan kepakaran para pekerja dan pihak pengurusan di
industri perlu juga di beri perhatian dalam strategi meningkatkan keupayaan
pemasaran.
Process: Proses / aliran kerja termasuk arahan dan prosedur yang bertepatan bagi
setiap aktiviti merupakan elemen yang akan menentukan keberkesanan dan kejayaan
pemasaran. Oleh itu, ianya juga adalah inisiatif yang strategik sesebuah
industri untuk memasukkan unsur ‘process’ ini kedalam strategi pemasarannya.
Physical Evidence: Kebolehan dan keupayaan industri dalam
penyampaian perkhidmatan mestilah dipadankan bersesuaian dengan
persekitaran pasaran di mana perkhidmatan diberikan. Ini akan meningkatkan lagi
keberkesanan dalam berkomunikasi dan melaksanakan penyampaian produk, khasnya
dalam aspek kepuasan kepada pengguna sasaran.
Woori Casino No Deposit Bonus 2021 | Free Play in Demo
BalasHapusWoori Casino offers a variety of free spins and no deposit bonuses, as well as kadangpintar regular promotions. 출장샵 As titanium metal trim you poormansguidetocasinogambling.com can't https://octcasino.com/ claim this offer without being registered